3
Motioner i Andra Kammaren, N:o 178.
ilande och inregistrering för dessa vid domstolen, så mycket mera som domaren
för denna ofta stora sportel inkomst har det alldra minsta besvär. Då enligt
Kongl. Kungörelsen af den 30 November 1855 stadgas, att lösen skall utgå med
vissa öre af hvarje 100 R:dr af boets behållning, så bänder i vissa fall, der en
af makarne efterlefver, att domaren kommer i åtnjutande af dubbelt belopp
bouppteckningslösen för en och samma egendom. Häruti ligger en uppenbar
orättvisa såsom ock derutinnan, att maximum för sådan lösen är bestämd, ty
alldenstund denna lösen skall utgå efter boets behållning, må det vara lika rätt¬
vist, att den utgår af det största som af det mindre boet, så mycket mera som
den utgår blott med 5 öre för 100 R:dr af hvad behållningen öfverstiger 30,000
R:dr. Då nu ett bo, som icke har i behåll mer än halfva denna summa, får er¬
lägga fyra gånger dessa 5 öre för hvarje 100 R:dr, så må dessa gerna utgå af
hvarje 100 R:dr till hvilket belopp som helst blott af den dödes egendom. På
grund häraf vågar jag vördsamt föreslå,
att Riksdagen ville besluta, att boupptecknings-lösen må
beräknas och utgå endast af den dödes egendom, jemte upp¬
häfvande af det för sådan lösen bestämda maximum.
Om remiss till vederbörligt Utskott anhålles.
Stockholm den 29 Januari 1867.
AJce Andersson.
I¥:o M8.
Af Herr Borg: Om upphörande af tullrestitution för fartyg och båtar, som
insegla vid Furusund, Södertelje, Sandhamn eller Dalarön.
Enligt nu gällande stadganden åligger det skeppare å Svenska, från in¬
rikes orter kommande fartyg, att vid inseglande förbi någotdera af inloppen
Furusund, Södertelje, Sandhamn eller Dalarön anlägga vid der befintlig tullin¬
spektion för undergående af visitation. Utan att vilja förneka det goda syfte-
d Motioner i Andra Kammaren, N:o 178.
mål som med berörda stadgande afsats, torde man dock numera, sedan friare
asigter i tull-lagstiftningen gjort sig gällande, kunna anse denna skyldighet
Vi ken aligger jemväl dem, som föra smärre farkoster, till hufvudsaklig del öf-
veiflochg och derföre hora upphäfvas, helst den föreskrifna visitationen8 på det
satt densamma merendels tillgår, icke motsvarar sitt ändamål, samt fartygen
dessutom vid inkomsten till lossningsorten äro underkastade en noggrannare
visitation Skepparen förorsakas äfven genom att nödgas anlägga vid något-
deia åt ofvanstaende inloppstallen, synnerligast om ankomsten dit sker sedan
mörker intradt eller under nattetid, ett längre uppehåll, hvilket, om ogynnsam
ma förändringar i vind under tiden uppstå, för honom kan medföra ganska stora
olagenheter Da pa mrikes orter gående ångfartyg numera äro befriade från
skyldighet att vid nämnde inloppsorter lägga till för visitation, synes det äfven
Vafaf bl lgt’ att andra far,Fg och båtaU som segla emellan inrikes hamnar jem¬
väl från en sådan skyldighet befrias.
Med anledning af hvad jag nu haft äran anföra, får jag härmedelst för-
nya det af nksdagsfullmägtigen Pehr Pehrsson förliden riksdag väckta förslag
nemligen yCkt6S’ atmmSt°ne m°m Bonde‘Ståndet, hafva stora sympatier för sig’
att Riksdagen ville besluta en sådan förändring af de i
detta afseende gällande lagstadganden, att skeppare å alla
pa inrikes orter gående fartyg och båtar måtte befrias från
skyldighet att, vid inseglande genom någotdera af inloppen
Furusund, Södertelje, Sandhamn eller Dalarön, der lägga till
för undergående af tull-visitation.
Om remiss till vederbörligt Utskott anhålles
Stockholm den 28 Januari 1867.
J. Borg.