Motioner i Andra Kammaren. N:o 127.
39
N:o 127.
Af Herr D. Danielsson: Om extra statsbidrag af 50,000 H:dr för omläg¬
gande af vägen mellan Serarp och Hvetlanda.
Vid föregående riksdag blef fråga väckt angående omläggning af lands¬
vägen emellan Serarp och Hvetlanda gästgifvaregårdar, hvilken sträckning utgör
mil; saken förföll då endast genom några rösters pluralitet i Förstärkta Stats¬
utskottet.
Frågan är derföre för dem, som bevistade sednaste riksmöte, väl bekant.
Enhvar, som lider brist på lättade kommunikationer torde också lätt inse nödvän¬
digheten äfven för denna ort, som är i saknad af såväl jernvägs- som sjövägs-
kommunikationer, att erhålla förbättrade vägar. Den del af Östra härad i Jön¬
köpings län, som här är i fråga, torde i betraktande af dess bördighet och folk¬
mängd böra anses såsom den mest vanlottade på kommunikationer, tv orten har
10 å 11 mil till residensstaden Jönköping, nära lika långt till Oskarshamn och 5
å 6 mil till Ekesjö. Oskarshamn har hittills varit ortens egentliga handelsstad;
men sedan jernvägen blef färdig mellan Malmö och Jönköping, vore det eu stor
förlust för orten äfvensom för Staten, om icke kommunikationen öppnades till jern¬
vägen, som från Serarp ligger på 5 mils afstånd, ty omsättningen blefve sålunda
både lättare och säkrare, om den genom jernvägen kunde ske på Malmö, Jönkö¬
ping eller Göteborg, till hvilka platser produkter från trakten omkring Hvetlanda,
medelst jernväg från Säfsjö och Sandsjö, allmänt afsändas.
Om statsbidrag till denna för orten vigtiga vägomläggning hafva hos Kongl.
Maj:t fem socknar gjort underdånig ansökan och förlidna års landsting i Jönkö¬
ping har dertill äfven lemnat sitt förord.
Den ifrågavarande landsvägen är derjemte den kortaste emellan Jönköping,
Ekesjö och Calmar och med undantag af sträckningen mellan Serarp och Hvet¬
landa i allmänhet backfri och lättkörd.
Såsom det synes af till Kongl. Maj:t aflemnade handlingar har orten dels
på egen bekostnad, dels med tillhjelp af landstingsmedel låtit anställa undersök¬
ningar och upprätta kostnadsförslag öfver den nya väglinien, hvars anläggning be¬
räknas kosta 92,000 R:dr R:mt, eu summa allt för stor att, synnerligast under
närvarande för landtmannen tryckande penningeställning, kunna tillskjutas af en
40
Motioner i Andra Kammaren, N:o 128.
mindre kommun. Den ansvarsskyldighet, utgörande ':del af den föreslagna kost¬
naden och för hvarje hemman 150 R:dr, hvilken kommunen åtagit sig, tyckes ej
vara obetydlig och visar bäst, huru högt väganläggningen är af behofvet påkallad,
hvilket ännu klarare framstår, då en jemförelse mellan den gamla och den före¬
slagna nya vägens lutningsförhållanden anställes. Den gamla vägen har t. ex. på eu
sträcka åf 6,000 fot på 7 å 10 fot 1 fots lutning, hvaremot denna komme att på
en sträcka af 1,800 fot blifva 1: 20 för den nya sträckningen.
Såsom ytterligare skäl bör nämnas att Väg- och Vattenbyggnads-styrelsen
har i första rummet uppfört denna väganläggning, hvars handlingar häröfver skola
komma Höglofl. Utskottet tillhanda.
På grund af hvad jag här i korthet anfört, anhåller jag vördsammast,
att Riksdagen måtte såsom extra statsanslag bevilja 50,000
R:dr Runt för omläggande af vägen mellan Serarp och Hvet-
landa.
Om remiss till vederbörligt Utskott anhålles.
Stockholm den 28 Januari 1867.
I). Danielsson
N:o 128.
Af Herr D. DftlliclsSOIl: Om nedsättning i åtskilliga a/ de anslag, som blifvit
äskade uti Kong!. Majds nådiga Proposition om Statsverkets idi¬
slan d och behof.
Vid genomläsandet af Kongl. Maj:ts nådiga Proposition om Statsverkets
tillstånd och behof finner jag mig föranlåten att, med anledning af deri äskade
anslagstillökningar och af den med hvarje riksdag vexande statsbudgeten, fästa
Riksdagens uppmärksamhet på nödvändigheten af den största sparsamhet. Ställ¬
ningen i landet och jordbrukarens i synnerhet är betänklig. Visserligen har den
yppiga lefnadsvana, som under de mera gynnsamma åren gjort sig gällande, till
denna svåra ställning bidragit, likaväl som de svindlande spekulationerna, men or¬
saken ligger icke endast häruti. Landet är fördjupadt i skulder, en talrik em-
betsmannakorps, som är högt aflönad och till följd deraf van vid yppighet och väl¬
lefnad,