Kampen om radiolyssnarna

bP 5605/64




MEDDELANDE

Nr 64 Augusti 1974

KAMPEN OM RADIOLYSSNARNA

The radio war,; The BEconomist, Veolume 250,
Number 68144, March 30 1974, ss 42=-43

Oversdttning och redigering:

Kurt Tornguist och Kijell Adgefors

BEREDSKAPSNAMNDEN FOR PSYKOLOGISKT FORSVAR







FORORD

Tidskriften ECONOMIST skrev den 23 mars en ledande
artikel om "radiokriget" med anledning av en befarad
nedskdrning av statsbidraget till BBC:s utlandssind-
ningar. Tidskriften argumenterar emot en sidan ned-
skdrning och h&dvdar bl a att BBC:s utlandsservice &r
en av de mest effektiva sitten att fbra ut brittiska
nyheter och &sikter. Tidskriften p&pekar ocksa att
BBC trots betydligt mindre s&ndningstid &n ryssar,
kineser och amerikaner p& &tskilliga h&l1l i virlden
har stdrre lyssnarpublik. En nedskdrning av BBC:s
statsbidrag skulle f& till £51jd att hela produktions-
omraden skulle falla bort och det skulle sedan bli

svart att dteruppliva dem.

I det f6ljande numret, den 30 mars, &terkom tidskrif-
ten med en utfOrligare artikel om "radiokriget" f£&r
att ytterligare argumentera mot en nedskdrning av

statsbidraget. I detta MEDDELANDE &dterger vi denna

artikel i Oversdttning med tillhdrande bilder och

diagram.

A LTRedT som gor on Brittisk  syn pa utlandssdndningar,
har intresse 1 alisitntning till beredskapsnanmndens s k
PROPAN-projekt, i vilket radiosdndningar p& svenska
spraket fran utlandet studerats vid Statsvetenskapliga
institutionen i GG&teborg. Dén dr ocks& av intresse med
tanke pa& den diskussion om det fria informationsflddet,

som pagar i samband med sidkerhetskonferensen.

KUEt Tornevist







KAMPEN OM RADIOLYSSNARNA

En kamp som vi vinner

Finansdepartementet vill skdra bort d&nnu mer av BBC:s
utlandssédndningar och senator Fulbright i Amerika tror
att radiosdndningar till kommunistldnderna &r en "relik
fran det kalla kriget". Faktum dr att Vidsts del av radio-
kriget, pund f6r pund, &r vida effektivare &n kommunis-
ternas anstrdngningar, vilket &r orsaken till att Sovjet-
unionen bibehaller sitt tryck p& besvidrade regeringar i
Vidst att avstda fran detta det starkaste av vapen.

Lenin pastod att radion var en "tidning utan papper och
grdnser", en tanke som hans efterfdljare tydligen fort-
farande hdller fast vid. F6r ndrvarande sdnder Ryssland
och dess allierade totalt 1 350 timmar i veckan eller
strax under 10 miljoner ord enbart till Vdsteuropa och
Nordamerika. Som kontrast dr den sammanlagda sdndnings-
tiden per vecka till Ryssland och Osteuropa 825 timmar

eller strax under 6 miljoner ord.

Aven med denna skillnad har kommunisterna satsat avse-
vdrda massor av pengar och resurser pa ett forsdk att
hindra den begrdnsade mdngden radiosdndningar fradn Vist
att nd lyssnare i deras ldnder. Sistlidna september strax
fore Oppnandet av den andra fasen i den europeiska sdker-
hetskonferensen i Genéve hade Ryssland och de andra Ost-
europeiska ldnderna inte mindre @n 3 000 sdndare vars
enda syfte var att stbra radiosdndningar fran Vdst rikta-
de till den kommunistiska vdrlden. Dessa sdndare, som
forst dok upp efter den kommunistiska kuppen i Tjecko-
slovakien &r 1948, kostade 250 miljoner dollar att in-
stallera och har en arlig driftskostnad pa 100 miljoner
dollar. Detta dr mer d&n vad den sovjetiska regeringen
ldgger ner pd sitt inrikes radiond&t och ndra tre ganger
mer &n vad den brittiska regeringen forbrukar pa sitt

drliga bidrag till BBC:s utlandssédndningar.:







StOrningarna av BBC, Voice of America och nédgra andra
stationer i Vdst upphdrde i september. Men en del av
stationerna i synnerhet de fran Amerika finansierade
stationerna i Milinchen, Radio Free Europe och Radio
Liberty, stdrs dven nu. Den vdsttyska stationen i Kd&ln,
Deutsche Welle, har pad nytt stdrts sedan januari, da den
bb6rjade att pa ryska sdnda Alexander Solsjenitsyns nya
bok om fangldger i Sovjetunionen, GULAG-arkipelagen. An-
svariga f£or andra statiener i Vast vet att StOrning av
deras sdndningar kan aterupptas omedelbart om den sovje-
tiska regeringen beslutar att det &r Onskvdrt att gobra
det. Detta intrdffade ar 1960 efter en flerdrig period
utan stdrsdandningar och p& nytt efter invasionen i

Tjeckoslovakien ar 1968.

Bitld: $i5

Russia’s view of western poison : PRAVDA







I Vist bryr sig ingen om att stdra kommunistiska sé&nd-
ningar (dven om det dr kdnt att den grekiska regeringen
forsdkt stbra de grekisksprdkiga sdndningar fran Deutsche
Welle i Vdsttyskland). Inte heller anvidnder sig ldnderna

i Vdst av hemliga "svarta" radios&ndningar, vilket kommu-
nisterna gbr. Tva stationer som kallar sig sjdlva Radio
Free Portugal och Radio Independent Spain sdnder i verk-
ligheten fran Cluj i Rumdnien. Tva grekiska“ stationer

har opererat fran Osttyskland (utan®att savitt man vet

har stOrts av Aten). Det f6rekommer sdndningar pa turkiska
frdn Bulgarien och p& persiska och kurdiska fran Ryssland.
Men det viktigaste kdnnetecknet pa dessa svarta sdndningar
dr att de omedelbart kan tystas i enlighet med den sovje-
tiska:politikens behov. Sdndningarna till I1ran forefaller
att nyligen ha upphdrt, och tvd8 sédndare som sk&ttes fran
Osttyskland, en riktad till den vdsttyska armén, har upp-
hort, antagligen For att inte spoliera Rysslands relatio-

ner med Vasttyskland.

Propagandakriget &r som hetast i Asien. Ryssland har tva
svarta stationer som sprider anti-maoistisk propaganda

pd kinesiska. Man har dven en stor station som sdnder

till den tredje vdrlden under namnet Radio Peace and
Progress. Denna pastdr att den &r oberoende av regeringen
i Moskva men den anses vara skdtt av KGB. Aven Kina &gnar
en stor del av sina €gna inofficiclla séndningar &t anti-
sovjetisk och pa senare tid speciellt anti-rysk propagan-
da. Kineserna och ryssarna fdrsdker bdda att utnyttja den
andres nationalitetsproblem. Sedan 1972 har Peking enligt
rapporter sdnt pad ukrainska pé& uppdrag av en organisation
som kallar sig Den Ukrainska Befrielsefronten, med hjdlp
av ndgra ukrainska flvktingar i Viast. Forutom detta san-—
der Kina pa ryska och andra sprdk som talas i Sovijet—
unionen liksom pd de asiatiska grannstaternas sprék. I
Europa har Tirana Radio i Albanien under &aratal varit

Pekings sprakror.







Sammanfattningsvis har de kommunistiska l&ndernas radio-
sdndningar till den icke-kommunistiska virlden vuxit
enormt under senare ar, mer &n femdubblats sedan 1950.
Under samma period har &kningen av sidndningarna fr&n Vist
endast varit h&dlften s& stor. Kommunistiska sindare har
ocksa blivit mer sofistikerade i sin framstdllning. Det
férekommer farre upprikningar av sjdlsdddande statistik
om sovjetiska "bedrifter" och flera férnuftsargument till
forsvar fOr sovjetisk politik i termer som en utldndsk
lyssnare atminstone kan b&rja att acceptera. Ryssland och
Kina utnyttjar till och med argument och fakta fr&n icke-

marxistiska k&llor ndr detta passar dem.

Diagram

Everybody overtakes Britain
Hours of foreign broadcasting per week

______---—Japan

0

| | j
1950 1960 1973
% Does not include most Russian-language foreign
broadcasts
%% Includes Voice of America, Radio Free Europe, and
Radio Liberty
+ Excluding Jugoslavia and Albania







Vilket inflytande Rysslands och Kinas propaganda &n har
pa. varandras befolkningar, star.effekten av den ps andra
hall &nnu inte | proportion £ill de restirser = i & o ic
Pa deti; I S¥ora delar av Afrika hayr tilid exempel BBC
fortfarande en klar ledning framfdr alla medtdvlare nir
det gdller antalet lyssnare, dven om Deutsche Welles nya
sdndare pd endel stédllen bdrjar komma ikapp. BBC lyckas
speciellt bra i Nigeria. Aven 1 Indien, som har borjat
f& en n&drgdngen uppmdrksamhet fr&n rysk propaganda under
det senaste decenniet, visar oberoende undersdkningar
att BBC har 15 ganger s3 mianga lyssnare till sina cind-
ningar pa hindi i de stora tidtortsomrddena som radion i
Moskva. De kinesiska sdndningarna lider av fientligheten
mellan Indien och Kina. I Mellan®stern lyckas BBC med
sina arabiska sdndningar bdttre in de Svriga. En OP1NRIORS
understkning som utfbrdes bland ldsarna av en Eldning i
Beirut pd Yom Kippur-krigets femte dag visade BBC 8verst
péd popularitetslistan med Kairos radio p& andra plats.
Chefen for BBC:s utlandssdndningar, Mr Gerry Mansell,

har dtskilligt att vara stelt Sver.

Must Mansell’s voices be silenced?







Publiken for de kommunistiska sé&ndningarna i Vdst &r sa
liten huvudsakligen beroende pa att dven de argaste kri-
tikerna av de flesta regeringaxfia 1 VASE kan & heod pa
lika mycket om den "sentida kapitalismens" synder frén
lokala kdllor. Aven ddr auktoritdra regimer koﬁtrollerar
massmedierna, fdrefaller alternativet f6r aterstoden av
befolkningen vara en vdstlig snarare &n en kommunistisk

statieon eclller Eidnimng.

I kommunistiska ldnder ddremot kan de flesta personer
fortfarande inte resa till icke-kommunistiska l&nder
eller komma Over tidningar och tidskrifter fréan Vast.
Enbart detta forklarar antagligen de vastliga radios&dnd-

ningarnas enorma popularitet. Dessa ger lyssnarna den

Serts falita oeh inteormatieon sem amnnalks Ak tillgangiie
endast For en liten eirkel Hldre parti= ecl ambetsman.
Det &dr inte 1latt att komma Over lyssnarsiffror i l&nder
som inte tilldter nagra oberoende undersdkningar genom-
forda av utlanningas. Hul sem helst, elilsa \ancdea SakE
att ta reda p& vem som lyssnar - brev, bestk i Vdst av
lyssnare, uppskattningar av resendrer - har lett Radio
Liberty till slutsatsSen att omkring 70 2% av den vixne
befolkningen i Ryssland lyssnar till sdndningar fran
Vdast och att sex personer av tio lyssnar till Radio

Liberty &tminstone en gang i veckan.

Radio Liberty i Miinchen citerar Mr Solsjenitsyns uttalan-
de I en intervju fcr New York Times i augusti 1992, att
var och en i Ryssland sem enskar veta vad som Bander i
Ryssland maste lyssna pd Radio Liberty. Stationen sinder
pé& 18 av Sovjetunionens sprdk. Den vill f8rsdka vara "en
alteumeely home Service'. For narvarande utgors unge fir
20 % av sdndningarna fran Radio Liberty av underjordiska
samizdat-publikationer, som smugglats ut ur Ryssland och

som ldses och diskuteras i etern.







Radio Free Europe spelar en liknande roll i de fem 8st-
europeiska lander till vilka man sédnder; Polenh, Tjecko-
slovakien, Ungern, Rumdnien och Bulgarien. Enligt dess
undersdkningar lyssnar omkring 50 % av alla vuxna Over
14 ar till stationens s3ndningar. Siffran sy hogst vid
kriser. Efter oroligheterna i Polen i december 1970 Skade
publiken till uppskattningsvis 83 % av den vuxna befolk-
nindgen i Polemn, 78 % i Ungern och 66 % 1 Rumdanien. Dot
dr intressant att Radio Free Europe”s lyssnarantal sjonk
dramatiskt i Tjeckoslovakien fran januari till augusti
ar 1968 - ndr Dubcek-regimen tillidt den inhemska pressen,
radion och televisionen att agera relativt fritt. Lyss-
narskaran okade igen efter den sovjetiska invasionen av
landet.

Men trots sin fOr ndrvarande relativa objektivitet maste
Radio Liberty och Radio Free Europe fortfarande dras med
sina tidigare bindningar till CIA, som bekostade dem
under tva decennier. BBC, Voice of Amerika och Deutsche
Welle har inga sadana problem. Voice of Amerika som s&dn-
der pa 35 sprak dr huvudsakligen populdr fOr sin musik
och sina nyheter om FOrenta staterna. Bada tycks intres-
sera den yngre generationen i den kommunistiska varlden.

Deutsche Welle klarar sig bra. Under forra aret mottog

NO

man 34 % fler brev &@n under 1972. Men man har fortfarande
problem p&d grund av den kvardr&jande antipatin gentemot

tyskar som finns i Osteuropa och Ryssland.

BBC har inte nagot sadant handikapp, och man drar .nytta
av det fortfarande ih&gkomna arbete som man utfdrde sa-
som frihetens stdmma under det andra vdrldskriget. Dess
tradition att rapportera dven de daliga nyheterna har
lett till att BBC har fatt sta modell f£Or de nvare sta-
tionerna sasom Deutsche Welle. Dess speciella styrka

(och fara, frédn de kommunistiska mynd%gheternas synvinkel)

ligger just i objektiviteten. Nexr BEC:s ryska program







sdnde ett program om Robin Days telefonsvararprogram un-
der den engelska valkampanjen i februari tog det moskva-
radion endast 24 timmar att komma igen med en attack mot
programmet. Den sovjetiska regeringen gillar inte att fol-

< ket f&r hdra om demokrati i aktion.

- En dag kommer det kanske inte ldngre att vara nddvandigt
f6r ryssar och Osteuropéer att lyssna till stationer i
Vdst. Men inte &dnnu. Det dr sant att vem som helst nu kan
k6pa dagstidningar frén Vdst i affdren fOr utldndska tid-
ningar pd Jerozolimske Aleje i Warszawa och att dagstid-
ningar frdn Vdst dr till salu dven pd stora hotell i
Budapest och till och med i Prag. Men till dess informa-
tileonsfledet bilix atskilligt feiare an dek dr idag = och
det betyder storre frihet f£Or journalister och radiofolk
inne i de kommunistiska l&dnderna - kommer radiosdndningar
frdn Vdst att fortsdtta att vara en livsnerv fOr manga
‘mdnniskor i den kommunistiska vdrlden. Det dr en livs-
nerv som skulle kunna klippas av av senator Fulbright

eller av finansiell panik 1 Storbritannien.




| SE———




